Pogorszenia
Kłopoty materialne zmuszają go do uciążliwych podróży koncertowych, te zaś z kolei powodują dalsze pogorszanie się stanu zdrowia. Depresję artysty pogłębiają także wydarzenia polityczne. Po dojściu do władzy reżimu generała Franco de Falla uświadamia sobie, że w „tej” Hiszpanii nie ma dla niego miejsca. Ta sama potrzeba protestu,, która zawiodła Bartoka do Stanów Zjednoczonych,, jego zagnała do dalekiej Argentyny. Wprawdzie hiszpański muzyk spotyka się z życzliwym przyjęciem, ale gwałtowny postęp choroby uniemożliwia mu niebawem jakąkolwiek aktywną działalność artystyczną. W ostatnich latach rzadko opuszcza swą samotnię w Alta Grazia, komponując rozpoczętą jeszcze w 1927 roku kantatę sceniczną Atlantyda. Pracę nad tym dziełem przerwała mu śmierć 14 listopada 1946 roku.
Balet El Amor brujo (Miłość czarodziejem) jest obok Trójkątnego kapelusza najpopularniejszym utworem Manuela de Falli. Kompozycja ta powstała na zamówienie Sergiusza Diagilewa, dyrektora Baletów Rosyjskich w. Paryżu, w latach 1914—1915. Wydarzenia wojenne uniemożliwiły wystawienie baletu na tamtejszej scenie, w związku z czym prapremiera odbyła się 15 kwietnia 1915 roku w Teatro Lara w Madrycie. Ten jednoaktowy balet według libretta Martineza Sierry opiewa sceny z życia Cyganów andaluzyjskich.