Walc z muzyki do Maskarady Lermontowa
Jeszcze jednym światowym przebojem stał się Walc z muzyki, którą Chaczaturian napisał na przełomie lat 1940—1941 do sztuki Lermontowa Maskarada. Ilustracja ta powstała na zamówienie Teatru im. Wachtangowa w Moskwie. Reżyserem był Ru- ben Simonow. Cztery lata później kompozytor dokonał wyboru z tej. partytury i pięć jej fragmentów: Walc, Notturno, Mazurek, Romans Niny i Galop, zestawił w formie suity koncertowej Maskarada. Utwór ten obiegł wkrótce większość estrad filhar- monicznych Europy.
Niezwykła kariera stała się udziałem Walca, niezwykle frapującej, pełnej rozmachu kompozycji, która godnie reprezentuje tradycje rosyjskiego walca symfonicznego i wydaje się nawiązywać bezpośrednio do walców Piotra Czajkowskiego. Jest to na swój sposób walc katastroficzny, ma w sobie coś z przysłowiowego tańca na wulkanie. Niby wprowadza nas natychmiast w nastrój balowy, ale jest w nim jednocześnie jakiś podskórny niepokój. Czujemy w powietrzu konflikt, który niebawem w sztuce Lermontowa następuje.